Linképítés alapok, tippek

Mi az a linképítés? Az off-page, vagy más néven off-site keresőoptimalizálás azokat a tevékenységeket és SEO faktorokat tartalmazza, amelyek az oldalunkon kívül történnek. Ebbe a kategóriába tartozik a linképítés is, amikor egy adott weboldalra minél több és erősebb külső linket próbálunk meg szerezni.

Ezeknek a linkeknek az a fő célja, hogy forgalmat tereljenek az oldalra és hitelességet kölcsönözzenek a saját weboldalunknak.

Ennek köszönhetően több látogató érkezik majd az oldalunkra, mind a hivatkozási forrásnak, mind az organikus forrásnak köszönhetően, mert javul majd a helyezésünk a Google találatai között bizonyos kifejezésekre.

Néhány kérdés viszont még mindig adott:

    Hogyan építsünk linkeket?
    Hogyan működik a linképítés 2016-ban?
    Vannak-e ingyenesen kihasználható megoldások?

Linképítés az alapok:

Évekkel ezelőtt a linképítés úgy nézett ki, hogy össze-vissza, néha teljesen random oldalakra linkeket helyeztek el a webmesterek. Ekkor ugyanis még a mennyiség volt fő szempont, és nem a minőség. Ez viszont azt eredményezte, hogy rengeteg olyan weboldal, blog és bloghálózat jött létre, aminek a célja nem a felhasználók kiszolgálása volt, hanem a rendszer kijátszása. A Google erre válaszul vezette be a Google Penguin (Pingvin) algoritmus frissítést 2012 áprilisában. Ebben az update-ben a gyenge minőségű (egyfajta spam jellegű) oldalakról származó linkeket büntette a Google, ezért a kezdeti szakaszban ezt “Webspam Update”-nek is hívták és csak később terjedt el a Pingvin név.

Mi az a linképítés?

Az off-page, vagy más néven off-site keresőoptimalizálás azokat a tevékenységeket és SEO faktorokat tartalmazza, amelyek az oldalunkon kívül történnek. Ebbe a kategóriába tartozik a linképítés is, amikor egy adott weboldalra minél több és erősebb külső linket próbálunk meg szerezni.

A frissítés után voltak olyan oldalak, amelyek a forgalmuk 50-70%-át is elvesztették. De lehetett olyanokról is olvasni, amelyek az organikus forgalmuk 100%-át elbukták.

Ma már szerencsésebb linkszerzésnek, mintsem konkrét építésnek hívni ezt a tevékenységet. A linképítésnek ugyanis elég erős a negatív kicsengése.

"Az Off-page SEO esetében arra törekszünk, hogy hivatkozásokat (backlinkeket) szerezzünk más weboldalakról. Minél több hitelesnek tekinthető hivatkozásunk van, annál jobb lesz az Off-page SEO-nk és ezzel a helyezésünk is az organikus találatok között."

Ez az alaptétel.

Mit jelent az, hogy hiteles forrás?

Az interneten létező weboldalakat úgy kell elképzelni, mint egy nagy pókháló. A csomópontok a weboldalak, a köztük lévő kapcsolatok pedig a hivatkozások (backlinkek). Aki a hálózat közepén van, annak van a legtöbb direkt és indirekt kapcsolata. Ha ezek a linkek jó minőségű oldalaktól származnak, akkor az adott oldal hitelesebb lesz, mint a hálózat szélén álló oldal.

Mitől lesz egy oldal hiteles?

Attól lesz hiteles, hogy az adott témában és egyébként önmagában is sok weboldal hivatkozik rá mint hiteles forrásra.
Hasonló található az emberi és szakmai kapcsolatoknál is.
Amíg nem ismer el a szakma valakit, addig nem fognak szaktekintélyként tekinteni rá. Amint viszont elkezdik olyanok elismerni a munkáját, akiket már elismertek más hiteles emberek, elkezd hitelessé válni az adott személy.
Ha egy közgazdászról egy Nobel-díjas közgazdász azt mondja, hogy jó szakember, akkor azt el fogjuk hinni. Ha egy fiatal orvosról egy díjnyertes orvos azt mondja, hogy jó szakember, akkor azt szintúgy el fogjuk hinni. Ahogy szokták mondani:
Nem az a fontos, hogy Te hány embert ismersz, hanem hogy Téged hányan ismernek.
Ugyanez történik a weboldalak esetében is. Ha szerzünk egy linket a Forbestól vagy a New York Timestól az nagyobb elismerés, mintha egy most létrehozott ingyenes weboldalkészítővel készült oldalon linkelnek engem. A célunk tehát az, hogy olyan oldalakról szerezzük hivatkozásokat, amik hitelesnek számítanak. És lehetőleg minél többet.

Hogy lehet ellenőrizni egy oldal hitelességét?

Erre vonatkozóan több mérőszám is létezik, de az egyik legjobb elismert a MOZ által létrehozott Domain Authority (DA) és Page Authority (PA).
A DA a teljes domain hitelességére vonatkozik (pl: thepitch.hu), míg a a PA pedig egy adott oldalra / aloldalra (pl: thepitch.hu/keresooptimalizalas) vonatkozik.
Ezeknek az értéke 1-100 között mozog, ahol 1 a legkevésbé hiteles oldal és 100 a leghitelesebb.
A célunk az, hogy olyan helyekről szerezzünk linket, ahol a PA és a DA is magas.
A két érték egyébként egymástól függetlenül is mozoghat, tehát:
előfordulhat, hogy a DA nagyobb mint a PA,
de fordítva is, a PA is lehet nagyobb mint a DA.

Ez adott domain és oldal hitelességét itt lehet ellenőrizni: http://opensiteexplorer.com/ (ingyenes, regisztráció nélkül is működik)

Vagy akár az https://ahrefs.com/site-explorer oldalt is lehet használni (regisztrációhoz kötött), ahol a DR, a Domain Rating, míg az UR, az URL Rating. Ezek hasonló számok, mint a DA és a PA, csak más algoritmus áll mögöttük, de ugyanúgy 1 és 100 között mozgó számokról van szó.

Honnan szerezzünk hivatkozást?

Arra érdemes törekedni, hogy olyan oldalakról legyen linkünk, amelyeknek magas a DA és PA értéke, vagyis hiteles oldalnak számítanak. Törekedjünk arra, hogy témába illő oldalakról szerezzünk backlinket.Érdemes kerülni azokat az oldalakat, amelyeknek alacsony a DA és PA értéke. Kerüljük az egyértelműen spam jellegű oldalakat.

A hivatkozások szerzése során egyébként szem előtt tartani Matt Cutts (15+ évig volt a Google egyik legfontosabb SEO-ért felelős szakembere) egyik híressé vált idézetét: "A cél nem az, hogy a hivatkozásaink természetesnek tűnjenek. A cél az, hogy azok legyenek. – Matt Cutts"



Ezzel arra (is) próbálta felhívni a figyelmet, hogy kerüljük a régi típusú, kamu weboldalakra épülő linképítést. Ehelyett a valódi, felhasználóknak értelmet jelentő természetes linképítésre koncentráljunk.

Következő cikkünkben ismertetjük a haladó tippeket. Iratkozz fel hírlevelünkre!